Coca Cola vs Pepsi

Sa invatam de la cei mari!

Coca Cola si Pepsi sunt cele 2 bauturi care ne-au fost alaturi de mai bine de 100 de ani, asa ca indiferent pe care o preferati, ar fi bine sa stiti cate ceva despre istoria lor. Tocmai am urmarit un documentar de 50 de minute, si o sa incerc sa fac un rezumat.

In 1886, in SUA, doctorul John Pemberton a inventat ceea ce ulterior avea sa se numeasca Coca Cola, cea mai faimoasa bautura racoritoare. Initial, aceasta continea cocaina, insa din 1903, au scos drogul de pe lista ingredientelor. Cu toate acestea, reputatia de „bautura pacatoasa” s-a mai mentinut un timp.

Pemberton era dependent de morfina, din cauza ranilor cu care s-a intors din Razboiul Civil. Fiind doctor, avea acces facil la droguri. Incercand sa scape de dependenta de morfina, a apelat la cocaina, crezand ca acest drog-minune nu duce la dependenta. Doctorul a murit la 2 ani dupa inventarea bauturii racoritoare, care ajunsese in scurt timp sa fie prezenta in aproape toate pravaliile.

12 ani mai tarziu, datorita farmacistului Caleb Bradham a aparut Pepsi Cola, o bautura asemanatoare la gust si culoare, dar care nu a continut niciodata cocaina.

In vremea Razboiului civil, a inceput disputa intre inventia numita Coca Cola, si adversarul sau, Pepsi Cola.

In timp ce Coca Cola se dezvolta si incepuse deja sa investeasca in publicitate, Pepsi abia se lansa. Coca Cola a inceput sa imbutelieze bautura, distribuind-o in toata tara prin intermediul unor francize. Succesul era garantat, deoarece era ieftina si disponibila oriunde.

Coca Cola a fost o masina de facut bani pentru investitori si actionari, care s-au imbogatit peste noapte datorita popularitatii produsului.

In 1923, Robert Woodruff a preluat pentru 60 de ani conducerea firmei, si a facut in acest timp din Coca Cola mai mult decat o bautura: era simbolul Americii si cea mai renumita marca din istoria economica de pana atunci.

O mare parte din succesul Coca cola s-a datorat si rivalului sau, Pepsi. Acesta si-a bazat strategia pe faptul ca oamenii asociaza bauturile racoritoare cu momentele placute din viata, si pe contrastul ce reiese din comparatia cu Coca cola, numita si „cola cafeinizata”.

In 1906, Pepsi a trecut testul, „Hrana curata, Fara Droguri„, deci nu a trebuit sa isi schimbe reteta si a capatat renumele de „bautura curata„. Inventatorul acesteia spunea ca este atat de sigura, incat o pot bea si copiii. Asadar, reclamele aveau sa evidentieze atu-ul: copiii beau Pepsi Cola. Cu toate acestea, progresul tot a fost lent.

In anii ’20 a aparut in SUA un amendament care interzicea producerea si vanzarea alcoolului avand drept urmare o crestere a cererii pentru bauturile fara alcool. Aceasta perioada aproape ca a fost fatala pentru Pepsi, care a fost de 2 ori in pragul falimentului, si s-a oferit de 3 ori spre vanzare. Directorul Coca Cola probabil ca a regretat refuzul de a-si cumpara rivalul, cand in anii 30, o sclipire de geniu l-a adus din nou in competitie: au introdus sticla de 300 ml, la pretul de 5 centi. Coca Cola vindea sticla de 170 ml tot cu 5 centi, insa avantajul era evident: Pepsi au oferit dublu, la acelasi pret.

Cola nu a reactionat la aceasta schimbare, iar Pepsi a inceput sa fie considerata o bautura a saracilor, dar care s-a vandut foarte bine in perioada Crizei. Atunci concurenta a realizat ca avea un adversar redutabil.

In anii ’30, Coca cola a dezvoltat noi tehnici de marketing, si desi SUA se afla in plina Criza, ei promovau o imagine infloritoare a Americii, un mod de viata, o America rurala, alba si inocenta, orientata spre familie.

O idee geniala de-a lor a fost reinventarea lui Mos Craciun, care de atunci este intruchipat de un batran durduliu, vesel, imbracat in rosu si alb.

Nici macar Cel de-al II-lea Razboi Mondial nu i-a afectat glorioasa ascensiune, ba chair dimpotriva: printr-un gest aparent patriotic, insa foarte bine gandit, Coca Cola a fost scutita de rationalizare in timpul razboiului, fiind distribuita fiecarui soldat, chiar si pe front. A fost declarata un sprijin moral, si a devenit un simbol al Americii, intrucat multi soldati spuneau: „luptam pentru o Coca Cola si un hamburger la intoarcere„.

Inca 60 de fabrici Coca Cola s-au deschis in toata lumea, fiind finantate din bugetul de razboi.

Chiar si in Europa, de la Olimpiade si pana la defilarile hitleriste, Coca Cola era omniprezenta.

Ca sa vedeti ca uneori tot raul duce spre bine, in Al II-lea Razboi Mondial, in Europa nu se mai gasea concentrat de Coca Cola, dupa batalia de la Pearl Harbour. Asa ca in Germania a fost inventata o noua bautura, facuta din ramasite de mere si alte fructe, numita Fanta, de la „fantastiche”. O data cu victoria Germaniei, producatoare si ea de Coca cola, bautura a dominat piata din Europa.

Coca Cola a devenit cel mai popular produs la nivel mondial, iar pepsi era doar un „wannabe”.

Eisenhower (general si al 34-lea presedinte al SUA) era un adevarat ambasador al Coca Cola, si cu toate acestea Pepsi nu a renuntat la lupta. Vesnicul secund se pregatea de batalie. In anii 50, un fost angajat al Coca Cola s-a mutat la concurenta, fiind considerat un tradator. Acesta a venit cu ideea de a scoate Pepsi din bucatarie, pentru a-l aduce in sufragerie. In traducere, inseamna ca oamenii cumparau Pepsi pentru ca era mai ieftin, il duceau in bucatarie unde il turrnau in sticle de Coca Cola, si apoi il serveau in sufragerie, sperand ca musafirii sa nu observe diferenta.

In epoca televiziunii s-au facut reclame care promovau Pepsi ca o bautura a claselor sociale superioare, insa au folosit oameni batrani, care nu se identificau cu publicul tinta.

In anii ’60, au vizat generatia baby-boom (cei nascuti in anii ’40-’50), numindu-i „generatia Pepsi„, si sustinandu-le cauza: erau o generatie care nu mai voia sa auda de razboi. Raspunsul coca cola a fost lent, si astfel au mai pierdut 20% din cota de piata. Pentru prima data, consumatorii Pepsi se identificau cu tinerii din reclame.

In paralel, Coca Cola functiona dupa sloganul „Lucrurile merg bine cu Coca Cola„, insa nimic nu mai mergea bine in SUA: au fost asasinati Martin Luther king, presedintele J F kennedy, Robert Kennedy.

Pepsi compensa acolo unde Coca Cola nu era prezenta: la un targ de produse rusesti, Pepsi a ajuns in mainile lui Hrusciov, care a aranjat ca producatorul sa aiba drepturi exclusive in URSS, pentru 20 de ani.

Coca cola avea sa revina pe baricade: au patruns in China, unde voiau sa obina peste 1 miliard de consumatori.

Cele 2 companii se luptau pentru exclusivitate asupra unor regiuni, se spionau, unelteau, foloseau toate mijloacele necesare pentru a afla planurile celorlalti. Ca de obicei, consumatorii nu stiu ce se afla in spatele scenei. Companiile se luptau penrtu a avea exclusivitate asupra supermarketurilor, era un adevarat razboi.

Apogeul luptei a fost atins in anii ’70 in SUA, cand Pepsi a introdus „Provocarea Pepsi„: un test de gust in toate supermarketurile. Rezultatele au fost zdrobitoare, chiar si in compania Coca Cola: angajatii preferau in procent de peste 50% bautura adversara, Pepsi.

Fiind ingroziti de acest fapt, au petrecut ani buni pentru a inventa o noua reteta, lansata in 1985. Aceasta nu a avut succes, iar Pepsi a mai castigat teren in fata lor. Consumatorii au fost dezamagiti, si dupa 3 luni a fost reintrodusa reteta veche. Coca cola s-a ridicat din cenusa, si in 1986 au serbat aniversarea a 100 de ani.

Cu timpul, Pepsi si-a diversificat oferta, producand chipsuri si chestii de rontait. Coca cola a inceput sa faca contracte de exclusivitate cu scolile, finantand sali de sport si imbunatatiri in cadrul liceelor si cerand in schimb ca in campus sa fie exclusiv vandute numai produsele lor. Important era (si este) ca marca sa fie expusa scolarilor de la o varsta cat mai frageda. Dupa scoli, conflictul s-a extins in orase, companiile luptandu-se pentru contracte de exclusivitate cu primariile, care le-ar permite sa puna automate in parcuri, locuri publice, plaja.

Coca Cola si Pepsi isi urmaresc visul de a detine monopolul. Cum piata din SUA este aproape saturata, incearca sa se reprofileze pe bauturi energizante.

Toate aceste strategii propagandistice au un singur tel: „orice ar bea planeta: racoritoare, suc de fructe sau apa, trebuie sa fie un produs Coca Cola sau Pepsi”.

Voi ce preferati, Pepsi sau Coca Cola?

30 de gânduri despre „Coca Cola vs Pepsi

  1. în primul rând felicitări că te`ai documentat și că ne`ai spus și nouă istoria pepsi și coca cola … citind articolul tău mi`am adus aminte de o reclamă absolut genială … părerea mea evident.😀

    ah, era să uit : pepsi😀

  2. Pepsi😀

    Pot sa adaug si eu un amanunt interesant? Romania este una dintre putinele tari in care nici Coca Cola nici Pepsi nu detin monopolul. La noi cel mai bine se vinde … European Drinks😀

  3. @Anda: S-ar putea ca tu sa fi spus un mare adevar. Insa cred ca de Craciun toti isi cam storc buzunarele sa aiba o sticla de Coca Cola sau Pepsi pe masa, macar pentru invitati…

  4. @redecs: pentru oameni indecisi ca tine a fost conceputa „provocarea Pepsi”. Ar trebui sa incerci, sa vezi in ce tabara te afli😛

  5. cred ca fiecare in copilarie am mancat gogosi si asociam coca-cola..vestitul cola..aparut dupa ’90,avand acces si fiind o ‘gura din libertatea occidentala’.oricum gustul acum este mult mai sintetic,originalul era din boabe de coca si frunze de cola cu vanilie..acum nu se mai stie:)) coca-cola nu mai este atat de consumata nici in america..este o bautura controversata si asociata cu decesul,una din cauze fiind acumularea prea mare de co2 in plamani si nu numai.in irlanda deja se interzice in scoli si in spatii publice. oricum am crescut si stim sa facem diferenta..pepsi bate cola.dar trebuie sa ne intrebam..de ce pepsi a reinceput sa investeasca in reclame de toate tipurile?

  6. @laviniana: Multumesc pentru informatii, se vede ca te-ai documentat😀 .
    Eu cred ca intotdeauna va exista concurenta intre Pepsi si Coca Cola, si fiecare incearca sa isi faca reclama pe orice cale.

  7. Sicer nu cred ca la gust este o diferenta prea mare dar eu prefer PEPSI.
    Plus ca acesta batalie se poarta si in restaurante uitati o lista.

    McDonald’s …………………………………………..Cola-Cola si Pepsi
    Burger King …………………………………………..Coca-Cola
    Subway …………………………………………………Coca-Cola
    Arby’s ……………………………………………………Coca-Cola
    KFC ………………………………………………………Pepsi
    Whataburger ………………………………………..Pepsi
    Taco Bell ………………………………………………Pepsi
    Wendy’s …………………………………………………..Pepsi

    McDonald’s a introdus in 2006 in SUA Pepsi.Asa o veste a fost socanta pt cei de la Coca Cola pt ca 20% din vanzarile coca cola se produc in McDonald’s.McD au spus ca vor extinde vanzarile de pepsi in intreaga lume.

  8. cred ca incet-incet, pepsi isi ia revansa! pepsi bate cola iar mirinda bate fanta! eu unul prefer mirinda si pepsi!

  9. Pepsi , Twist e bun , Mirinda naspa mai buna e Fanta …..
    Dar cel mai marfa si sper sa gasiti si voi este Dr Pepper …. incercati nu veti regreta e cola (nu coca cola ) cu ceva in plus si e super ))))

  10. whatever, diferenta actuala intre pepsi si cola:
    cola-10,6 gr zahar
    >0,01gr sare
    pepsi-11gzahar
    0gsare
    =)) mie-mi plc mai mult cola

  11. Frumos articol🙂 Mi-a facut placere sa il citesc … Diferenta dintre Coca Cola si Pepsi e foarte mare…Nici la culoare nu se aseamana defapt:)) pepsi putin mai inchis…iar la cola se pot observa oarecum „nuante” de maro;))..iar gustul…e foarte diferit :))….pepsi pare mei…”Concentrat”…practic e mai…Dulce:))…Eu sincer prefer Pepsi <3…E mult mai bun :X…

  12. Pepsi mi se pare mult prea dulce, beau mai mult cola. Ma intristeaza ca s-a desfiintat sticla de sticla de 1l. Bauturile in sticla mi se pare ca se pastreaza mai bine. As prefera sa fie cat mai aproape ziua in care nu as mai bea chimicale … dar nu cred

  13. si eu sunt pro Pepsi… poate pentru ca pe vremea lui Ceausescu il gaseai rar si ti se parea ceva extraordinar, iar Coke nu aparuse inca!
    si din nou gustul, este mare diferenta intre una si cealalta: Pepsi este mai dulce si ceva mai aromat.

    numai bine va doresc.

  14. Naspa-Cola it’s SUCK’S, PEPSI e cel mai belea. Coca aia nenorocita zici ca e voma.Bleah :-&. Am baut si eu coca in trecut dar acum de vreo 10 ani beau doar PECSI :X, e mult mai bun. Cica gusturile nu se discuta, dar pultem aroma cu nista KacKat ca sa de nitica savoare. :))

  15. foarte tare articolull.abia acum am afalt despre batalia dintre pepsi si coca cola,nu prea stiam asta.foarte interesanta istoria pepsi si coca cola.coca cola si pepsi aproape sunt indentice.la culoare dar la aroma n u cred ca este si ea la fel ca a lui coca cola.coca cola e cam dulce.si pepsi e potrivit cand beii pepsi simti o aroma savuroasa.iar coca cola.si el aroma savuroasa dar cu cocaina si dulce.in plus pepsi are o sticla de 2,75 l.din pacate pt.coca cola ea nu are atat.dar coca cola are doza si de buzunar.in plus pepsi mai are si pepsi twist,pepsi licht.coca cola are coca cola zero doar.coca cola si pepsi la pret st aproape acelasii,amandoua st.cola.lupta dintre ele va mai continua in continauare dar trebuire sa vina o zi inc are castiga careva dintre ele doua,dar de ce nu mai esxista si o batalie a fanta cu fruttui fresh sau sprite,tymbark,mirnda,calppy,mountain dew etc.st nu mai ele doua.eu personal leas prefera aproap[re pe amndoua.dar cred ca as alege pepsi.am baut coca cola si pepsi si nu am facut diferenta intre ele doua.,acum da fac.am baut coca cola si credeti ma pe cuvant e bun cand il beii dar daca ai baut cel 3,4 pahare de cola teau luat durerelide de stomac,greata,urina,lipsa somnului.etc.pepsi insa nu prea am simti aceste simptome deci credeti ma pe cuvant.concluzia cred ca pespis ar bate coca cola .eu aleg pepsi voi ce alegetI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s